Terug uit Chile - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Peter custer - WaarBenJij.nu Terug uit Chile - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Peter custer - WaarBenJij.nu

Terug uit Chile

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

03 Oktober 2011 | Chili, Santiago de Chile

We zaten in Bogota (Colombia) en maakten van de gelegenheid gebruik om jullie even bij te praten. De afgelopen 6 weken hadden we best wel de mogelijkheid, maar het plotseling overlijden van John Debije had ons de zin daar toe ontnomen.

John en Sheny waren voor een korte vakantie naar Oostenrijk en het noodlot wil dat John op 19 augustus aan een hartinfarct in Obertauern is overleden. Het is heel ingrijpend als je eerst herinneringen hebt MET John en nu AAN John.

Chile. Het blijft boeien en we genieten van het land, maar vooral van het samen zijn met vrienden en natuurlijk Peter zijn Petekind Magnus. Het is goed zichtbaar dat het land zich snel verder ontwikkeld in relatie tot de ingezette globalisatie. Niet alleen economisch, maar ook in de zin van het Politieke klimaat dat zich (in onze ogen) in een positieve richting veranderd en wij daar ook over van gedachte kunnen wisselen met voor ons onbekende personen.
Aanhoudende protesten van studenten, rampen als het mijnongeluk, de aardbeving, het neerstorten van een vliegtuig met bekende personen en een stroomuitval die 11 miljoen mensen treft laat de Chileen eerder hun mening geven en het kan niet uitblijven dan dat je snel op andere instrumenten komt omdat deze de eerst aangewezene zijn om te reageren bij dit soort incidenten.

Ons verblijf hebben we bewust verdeeld over het binnenland waar je geen internet hebt en de wereldstad Santiago. Een voor ons welkome afwisseling van drukte en rust, cultuur en natuur. Een concertbezoek en bijwonen van lezingen op de Universiteit als ook stevige wandelingen in La Campana zijn dan ook niet uitgebleven. We zitten hier op het Zuidelijk Halfrond en daarmee is dus net de Lente begonnen. Met de koude nachten hebben we ons weer een beeld gevormd wat ons te wachten staat wanneer we mogelijk weer even in Nederland of directe omgeving gaan verblijven.

Yes. We hebben in ons laatste schrijven en in persoonlijke briefwisselingen al gememoreerd dat er in België een mooie woning op ons staat te wachten. Op basis van informatie en beeldmateriaal van de eigenaresse, de makelaar en gesterkt door positieve reacties van vrienden en/of familie die even zijn langs gereden zijn we erg enthousiast. Natuurlijk is het van belang om zelf poolshoogte te nemen en dit zouden we al gedaan hebben ware het niet dat we zeilende waren, onze reis naar Chili vast stond als ook de verschillende bezoeken van familie en/of vrienden aan Curaçao. Daarnaast moeten we nog een zeiltocht maken omdat we even met de boot buiten de landsgrenzen van Curaçao moeten verblijven. 6 Maanden is maximaal dat je de boot kunt laten liggen. Waarschijnlijk gaan we richting Klein-Curaçao, Bonaire en de kust van Venezuela of via Aruba. Het is nog orkaanseizoen en we stemmen dan iets meer af op het te verwachte weer.

Zo, jullie zijn weer een beetje in het plaatje en we nemen aan dat de paar foto’s daar bij hebben geholpen.

• 07 Oktober 2011 - 01:49

Wim Keesmaat:

Hé, reizigers! Leuk om weer iets van jullie te vernemen. Jammer dat jullie niet eerder naar Venezuela zijn gezeild. We zijn net terug van een tocht van bijna zes weken via Guyana en Brazilië naar Venezuela, waar we een dikke vier weken hebben rondgetoerd met de Cruiser. We hebben vanaf het noordelijkste puntje zelfs Aruba nog zien liggen.
    Hé, pret maar weer. We zien elkaar in de toekomst wel weer ergens anders op deze aardkloot :-)

Liefs,
    Wim & Anja de bosblanken

• 07 Oktober 2011 - 04:00

Gerda, Curacao.:

Peter en Trudy,

Wat heerlijk om weer zo'n geweldig reisverslag van jullie te mogen lezen.
    Als je de foto's ziet dan lijken mij die mensen in Chili ontzettend warm en harterlijk.
    Het type weer zou mij ook aanspreken. Beter dan hier week in week uit in de hitte te leven.......
    Nog van harte gefeliciteerd met jullie 35-jarig huwelijk! Tjonge al een heel tijd hoor.
    We spreken elkaar vast weer snel.

Groetjes van Gerda.

• 07 Oktober 2011 - 09:33

Rita En Peter:

Hoi Trudy en Peter
    Eindelijk weer een berichtje van jullie, gelukkig niet van de aardbodum verdwenen. Spannend dat jullie plannen hebben om bij onze zuiderburen onderdak te zoeken. Het leven is daar vast heel goed.
    Maar voorlopig genieten jullie nog van het reizen.
    En intussen al 35 jaar getrouwd: VAN HARTE!
    Wij kijken uit naar jullie volgende bericht.
    Hartelijke groeten Peter en Rita uit het herfstige Holland.

• 10 Oktober 2011 - 18:25

Jos&Anette:

Hoi Peter en Trudy,,

Weer een indrukwekkend en boeiend reisverslag,met 'n tintje droevenis door het verlies van een goeie vriend..
    Ik ben maar zovrij geweest om jullie verslag op facebook te zetten,Ook weer mooie foto's van jullie reis.

Het gaat jullie goed en tot binnenkort in Belgie..
    Groetjes xxx J&A

• 10 Oktober 2011 - 21:15

Vtarians:

Hallo Trudy en Peter,
    Inderdaad triest als een bekende er opeens niet meer is.
    Voor ons om dan toch stil te staan bij ons leven van alledag en sterk te relativeren .
    Blij dat jullie het verder goedmaken en het naar je zin hebt.

Ons laatste vegetarisch diner was een succes .
    Een zeer laaggeprijsde culinaire vegetarische zesgangen diner . Het bestond uit sushi negeri als amuse; spaghetti van courgette met aubergine saus ; risotto met truffel en een spinazie burgher;burrito macho flaco gevuld met groenten ; gegrilde asperges en een petit-grand dessert .
    We waren er met 16 man .

Groetjes en tot ziens .

E

Peter

Begin 2005 hebben wij Nederland met een vrachtschip verlaten. 32 dagen later stonden we in Argentinië en waren we onderweg. Het idee was om, zo lang gezondheid en financiën het toelieten, tot medio 2012 in Latijns Amerika en Caribbean rond te reizen. Het is nu juni 2012, 7 jaar later en we zijn net aangekomen in Alhaurin el Grande. Een leuk Spaans dorpje in Andalusia waar we een huurhuis gaan zoeken om een periode van het jaar door te brengen. Dit wil ook zeggen dat we nog wel blijven reizen. Noord Afrika en het achterland van Spanje lonkt en zal door ons zeker bekeken gaan worden. Oké, ook Nederland :)

Actief sinds 29 Aug. 2006